For mange studerende kan en bil være fristende, så man sparer de lange busture til og fra sin uddannelse. Men selvom du finder en bil til en rigtig god pris, skal du samtidig have en forsikring, hvis uheldet er ude, og du bliver involveret i et færdselsuheld. Forsikringen til bilen kan komme til at koste dyrt, især for unge.
Unge mennesker under 25 år er statistisk set de bilister, der er involveret i flest uheld. Faktisk var unge i alderen 18-24 år en del af 25% af alle biluheld med personskade. Udover det har man ingen anciennitet, altså erfaring, hvilket er noget forsikringsselskaber vægter højt i prisfastsættelsen af forsikringen. Nogle forsikringsselskaber sætter derudover selvrisikoen og præmien så højt at man kan undres over om de mon helt fravælger de unge bilister.
Bilen du vælger at købe har ligeså stor betydning. Måske finder du en Toyota Starlet fra 1996, og sælgeren forsikrer dig at den har kørt fantastisk de sidste 20 år. Det kan den også sagtens gøre, men forsikringsselskaberne ser blot, hvor gammel bilen er, og giver en vurdering ud fra det. Desuden har bilens vægt og motorstørrelse også noget at gøre med, hvordan din pris bliver. Derfor er det ikke det smarteste at vælge en Audi eller Mercedes, når du stadig går i kategorien “Unge”. Det kan godt være de trækker godt, når du skal på motorvejen men prisen for at forsikre en sådan bil kan gøre ondt på en studerendes økonomi.
Vi har til denne analyse brugt to testpersoner, en 20-årig og en 24-årig, med forskellige bopæle og biler. Den 20-årige testperson bor i Brønshøj og ønsker at forsikre sin VW Up! fra 2016. Det årlige kilometer tal ligger på 10.000 kilometer, og der er ingen anciennitet optjent endnu.
Allerede her kan vi se store prisforskelle. Hvis testpersonen i dette scenarie valgte Tryg fremfor den dyreste udbyder, ville han kunne spare over 19.000 kroner om året. Selvom han valgte den anden billigste løsning, IF forsikring, med en lidt lavere selvrisiko, ville han kunne spare over 19.000 kroner I forhold til, hvis personen havde valgt den dyreste løsning.
Selvom prisniveauet generelt er højt for unge, er det alligevel bemærkelsesværdigt, at der kan være så stort et prisspænd fra den billigste til den dyreste udbyder.
Dette kunne tyde på, at det hos nogle selskaber er en bevidst strategi at fravælge unge bilister.
For mange studerende kan en bil være fristende, så man sparer de lange busture til og fra sin uddannelse. Men selvom du finder en bil til en rigtig god pris, skal du samtidig have en forsikring, hvis uheldet er ude, og du bliver involveret i et færdselsuheld. Forsikringen til bilen kan komme til at koste dyrt, især for unge.
Hos Codan kan man blive inkluderet i sine forældres forsikrings hvis de er kernekunder, og derved få en lavere pris.
Vores 24 årige testperson kører en Peugeot 208 fra 2016 og bor i Viby uden for Århus. Han har 4 års anciennitet.
Den 24-årige kan som det billigste få en kaskoforsikring fra Nykredit Forsikring eller Gjensidige Forsikring, med en selvrisiko på 6.800 kroner og en årlig pris på 6.285 kroner. Det giver en mulig besparelse på 6.490 kroner årligt.
Selvom begge testpersoner er unge under 25 år, er det ikke de samme selskaber, der kan tilbyde de bedste priser. Gjensidige Forsikring og Nykredit Forsikring placerer sig hos begge unge i den billige ende, hvorimod Codan hos begge bilister ligger i den dyre ende.
If Forsikring går dog fra at være næstbilligst til at være dyrest. Det skyldes, den forskellige vægtning af parametrene alder, anciennitet, bopæl og bilens pris.
Værd at bemærke fra tallene er også at med bare fire års erfaring (anciennitet), kunne vores anden testperson få næsten halveret den billigst tilgængelige pris – selv med en større og dyrere bil.
Den 20-årige bilists billigst mulige pris var nemlig 11.930 kroner, hvorimod den 24-årige kunne få en bilforsikring med samme dækning til 6.285 kroner.
Der er ingen tvivl om, at de dyreste år for din bilforsikring er de unge år uden erfaring. Det gælder simpelthen om at få banket nogle år ind på din anciennitet uden skader, for at bevise over for dit selskab, at du er en god kunde. Alderen i sig selv er dog den vigtigste faktor, og vi ser faktisk flere selskaber, hvor din alder er den eneste variabel for at blive elitebilist.
Mikkel Zimakoff, Marketingdirektør i Samlino.dk
Selskabernes kriterier for at blive elitebilist, er et godt eksempel på, hvor forskellig vægtningen af alder, skadeshistorik og anciennitet har i prisen. Nogle selskaber kræver en årrække uden skader, mens du hos andre selskaber bliver elitebilist per automatik, når du fylder en vis alder. Vi har her samlet alle selskabernes forskellige krav for at blive elitebilist.
Hos Samlino.dk kan du sammenligne alt fra bilforsikring til mobilabonnementer, på under 15 sekunder.